Aanvraag Unesco Werelderfgoed lijst voor de Salonboten
—PERSBERICHT— 3 juni, 2024
Amsterdamsche SalonVloot vraagt plaats op Werelderfgoedlijst
Stichting Amsterdamsche SalonVloot gaat een aanvraag doen bij de UNESCO.
De Historische salonboten, elektrisch aangedreven, in Amsterdam -die louter op afspraak met groepjes varen, en geen drukte en ook geen overlast veroorzaken- zijn bedreigd erfgoed, daar de varende monumenten volgens de gemeente Amsterdam -volgens Europa- in een loterij gestopt moeten worden. Voorzitter Reinhard Spronk van de stichting SalonVloot: “Het Historische Amsterdam is een stad gebouwd op het water. Een kwart van de gemeente Amsterdam bestaat uit water. Monumenten op het land worden beschermd, monumenten op het water worden in een grabbelton gegooid. Dat kan toch niet”.
Geen subsidie nodig
We vragen niet om subsidies. We willen gewoon blijven varen, zodat we geld kunnen verdienen en daarmee het erfgoed kunnen bewaren voor de komende generaties, en hen die na hen komen. Behoud-door-gebruik is volgens de stichting ook de enige juist wijze om duurzaam met het erkend varend erfgoed om te gaan en continuïteit te kunnen waarborgen.
Rechtszaak Raad van State
Momenteel zijn zo’n 35 -elektrisch aangedreven- erkende historische salonboten aangesloten bij de stichting SalonVloot. De aangesloten rederijen, en ook alle andere rederijen in Amsterdam, zitten in een rechtszaak voor behoud vergunning-onbepaalde-tijd en tegen de loterij, bij de Raad van State. Deze spraakmakende zaak begint in Den Haag aanstaande woensdag 5 juni.
De stichting gaat voor de Amsterdamsche SalonVloot vragen om de 14e Nederlandse plek op de Lijst van Werelderfgoed, voor volgend jaar als de stad Amsterdam haar 750-jarig bestaan viert.
—Press Release— 3rd of June, 2024
Amsterdam Saloonboat Fleet is requesting to be placed on World Heritage List
The Amsterdam based charity foundation “SalonVloot” wants UNESCO to help protect the endangered Historic Saloon boats in the already protected Amsterdam Canal area.
The City of Amsterdam feels pressured by the European Union to introduce a lottery system for all commercial boats including historic ones (from before the 2nd world war). By revoking all operation-licenses the city would like to reign in the supposed bustle and nuisances of tourism and at same time retaining a level playing field for new operators. However, according to EU law, one can also make exceptions.
Reinhard Spronk, chairman of the charity: “Historic Amsterdam is a city built on water; monuments on land are protected, and monuments on the water are to be thrown into a tombola !”.
Upkeep on a historic -electric powered- saloonboat and operating to pay for it, is a lifestyle-job. We are not requesting any subsidies. What we want is to be able to continue doing our historic cruises, so we can make the money, as small family businesses, to maintain and safeguard our maritime heritage for the generations to come. Preservation-by-using-it is the key to sustainably keep and protect our historic saloonboat fleet and to guarantee continuity.
Amsterdam 750 years
Coming year Amsterdam will celebrate her 750th anniversary as a city. A fine year for the Amsterdam historic saloonboat fleet to be officially protected and recognized by the World.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!